Az MNB ajánlása, mely a pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységét szabályozza, hatályba lépett.
A jegybank januártól várja el új ajánlásának alkalmazását, melynek célja, hogy a fogyasztóvédelmi szempontok már a pénzügyi termékek tervezésekor érvényesüljenek. A dokumentum a banki termékeket fejlesztő és forgalmazó szereplők számára fogalmaz meg betartandó elveket. Az MNB január 3.-tól várja el az ajánlásban foglaltak alkalmazását a pénzügyi intézményektől.
Fogyasztói érdekek és célok érvényesítése
Az MNB elvárása, hogy a pénzügyi intézmények egy új termék fejlesztése során a fogyasztói érdekeket és célokat tartsák szem előtt. Fontos, hogy a lakossági ügyfelek igényeinek minden tekintetben megfelelő termékekhez jussanak hozzá. A díjak és kockázatok kialakításának is célja a lakossági piac igényeinek és érdekeinek érvényesítése. Új termék létrehozása estén vizsgálniuk kell azt is, hogy mennyire illeszkedik a már meglévő választékba a fejlesztés. A pénzügyi intézményeknek arra is figyelmet kell majd fordítani, hogy ne legyen túl sok hasonló termék a piacon, mert nehéz választás elé állítanák a fogyasztókat. Nem elhanyagolható szempont tehát az átláthatóság, és a fogyasztói döntés megkönnyítése. Ezen felül az MNB elvárja a termékek tesztelését, mielőtt azok a piacra kerülnének.
Elvárás az is, hogy olyan forgalmazókat válasszanak, melyek rendelkeznek a megfelelő szaktudással az ügyfél-tájékoztatás és az értékesítés területén. A forgalmazóknak megismerhetővé kell tenniük a termékek fő jellemzőit: kockázatokat, díjakat, terheket és költségeket.
Az ajánlás az Uniós iránymutatásokkal összhangban készült
A jegybank fogyasztóvédelmi stratégiája a hazai és uniós jogszabályok együttes alkalmazásával készült. Továbbá a jogszabályokhoz kapcsolódó jó gyakorlatok érvényre juttatása is célja a stratégiának. Az ajánlás címzettjei közé tartoznak az uniós iránymutatásokban foglaltaknak megfelelően a hitelközvetítők, pénzpiaci közvetítők, hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások.
Forrás: